M

Matematika učí žáky vnímat viditelné i neviditelné vztahy a struktury, popisovat a vyjadřovat je, pracovat s nimi a používat je v praxi. Dovednost systematického uvažování, poctivost  při dokazování svých tvrzení, návyk hledat všechna řešení problému – to jsou cílové hodnoty, které matematika sleduje a které v průběhu celého školního vzdělávání také nabízí všem ostatním oborům.

Cíle výuky: 

Naším cílem je položit dobrý základ pro další studium absolventů. U všech studentů nám jde o porozumění základním zákonitostem a metodám matematické práce, měli by být schopni vidět místo matematiky v ostatních vědních oborech a případně ji sami využívat. Ty, kteří budou dále studovat technické a přírodovědné obory, chceme také vybavit potřebnou rutinou při zvládání typových úloh, která jim pomůže v dalším studiu, a zároveň určitým nadhledem umožňujícím pouštět se do řešení neobvyklých problémů.

Hodinová dotace: 

Od primy do sexty 4 hodiny, septima 3 hodiny a oktáva 2 hodiny týdně. V každém ročníku je jedna z hodin půlená, což umožňuje lépe se věnovat jednotlivým studentům. Od kvinty do oktávy je zájemcům s hlubším zájmem o matematiku volitelný seminář, v oktávě navíc i seminář zaměřený na procvičování a přípravu ke státní maturitě.

Co učíme: 

Prima - opakování a prohloubení učiva ze základní školy, záporná čísla, zlomky, procenta, souměrnosti

Sekunda - základy početní i konstrukční geometrie a stereometrie, základy algebry, lineární rovnice, přímá a nepřímá úměrnost

Tercie - kruh a válec, náročnější geometrické konstrukce, mnohočleny a lomené výrazy, kvadratické rovnice a soustavy rovnic, slovní úlohy řešené rovnicemi

Kvarta - funkce, základy statistiky, goniometrické funkce, stereometrie

Kvinta - množiny, teorie čísel, výroková logika, výrazy a rovnice

Sexta - funkce a jejich vlastnosti, goniometrické funkce, exponenciály a logaritmy, planimetrie (+ seminář: komplexní čísla, limity)

Septima - analytická geometrie, kombinatorika, pravděpodobnost a statistika (+ seminář: diferenciální a integrální počet)

Oktáva - posloupnosti a řady, stereometrie

Jak učíme: 

Ve všech ročnících se snažíme ukazovat na využití matematiky v nejrůznějších oblastech života a vést studenty k samostatnému řešení problémů. V hodinách často využíváme skupinové práce a didaktických her. Stále více používáme výpočetní techniku k modelování a názorné ilustraci probíraných témat.

K motivaci a rozvíjení nadaných studentů slouží zapojení v nejrůznějších matematických soutěžích.

Učebnice a další materiály: 

Řada tematických učebnic od nakladatelství Prometheus

- pro nižší třídy víceletých gymnázií (J. Herman)

- pro gymnázia (L. Boček)

Řada učebnic Hejného metody od nakladatelství H-mat

Učitelé E-mail Konzultace
Lucie Bohatá bohata@arcig.cz po dohodě ve čtvrtek 12-13 hod. nebo i jindy
Lukáš Bernard bernard@arcig.cz konzultace vítám po předchozí dohodě kdykoli
Marek Janata janata@arcig.cz Úterý po semináři z matematiky nebo jindy podle emailové domluvy
Kateřina Jaroušová jarousova@arcig.cz
Marcela Jaworská jaworska@arcig.cz Zájem o konzultace vítán. Po domluvě ve společném volném čase.
Pavel Kryl kryl@arcig.cz St 14:00 - 15:00 po předchozí dohodě
Zdeněk Lauschmann lauschmann@arcig.cz po 13-14, čt 13-14, vždy po předchozí dohodě
Marta Kubišová kubisova@arcig.cz Po domluvě téměř kdykoli
Marek Roesel roesel@arcig.cz Kdykoli po dohodě, on-line i večer nebo o víkendu
Klára Špačková spackova1@arcig.cz po domluvě (nejlépe mailem) každý den kromě pondělí
Jun Škrkal skrkal@arcig.cz úterý a pátek 7. až 8. vyučovací hodinu, nebo jindy, je však vždy potřeba se předem domluvit
Zdeněk Vavřín vavrin@arcig.cz Každý zájemce o konzultaci je vítán, termín však je třeba domluvit si individuálně. Konzultace doporučuji zejména před velkými písemkami - často se pak domlouváme na nulté hodiny - společných termínů bývá málo.

Články k tématu M

Obrázek k článku Pythagoriáda

V říjnu se studenti nižšího gymnázia zúčastnili Pythagoriády, matematické soutěže.

Obrázek k článku MaSo - tentokrát na evropských kolejích

Dne 14. 5. 2024 se dva týmy z naší školy vypravily na jarní MaSo. Úlohy byly záludné a posluchárna Matfyzu velká, takže jsme se i dost naběhali.

Obrázek k článku Ohlédnutí za 73. ročníkem Matematické olympiády

Všem řešitelům Matematické olympiády v letošním školním roce děkujeme za reprezentaci školy a přejeme jim mnoho radosti s matematikou.

Obrázek k článku Fascinující svět Einsteinovy gravitace

Celý minulý týden probíhal festival Týden AV ČR, v jehož rámci se všichni septimáni v doprovodu pana profesora Bernarda zúčastnili jedné z přednášek na Matematickém ústavu v Žitné.

Obrázek k článku Podzimní MaSo neboli MAtematická SOutěž

Ve zkratce jsme jezdili, vyráběli a prodávali maso (díky počítání příkladů jsme mohli kupovat suroviny)...

Obrázek k článku Učitelé na Erasmu

"Zažili jsme Joyceovu věž, to je maják, kde pobýval. Odehrávají se tam důležité pasáže z Odysea, je to krásný kulatý dům na skále. Bývala to součást opevnění, nahoře na tom bastionu, kde to hrozně fouká, jsme stáli a dívali se do kraje a poslouchali úryvek z Odysea, kde kněz žehná přímo tomu místu, kde jsme stáli, postupně jednotlivým skalám a krajinným prvkům..."

Obrázek k článku Úspěch v matematické soutěži

MaSo je již tradiční matematická soutěž, která se koná dvakrát ročně na spoustě míst po celé České republice. Soutěží se v týmech poskládaných ze žáků šestých až devátých ročníku základních škol a odpovídajícím třídám na gymnáziích.

Obrázek k článku Úspěchy v Matematickém náboji

V pátek 21. 4. se v několika (nejen) evropských městech uskutečnila skupinová matematická soutěž Náboj. S naším týmem septimánů jsme se tedy vydali změřit síly s vrstevníky nejen z České republiky, ale i například Polska, Německa nebo dalekého Íránu...

Obrázek k článku Postup do celostátního kola Matematické olympiády

Markéta Kalendová ze septimy A a Veronika Menšíková z kvinty B postoupily do celostátního kola Matematické olympiády, které se odehraje v březnu ve Zlíně.

Obrázek k článku Mathing prvně a úspěšně

Letos poprvé se sedm našich studentů vyššího gymnázia zúčastnilo týmové internetové soutěže Mathing. Podařilo se jim získat 10. místo mezi 221 týmy z českých a slovenských studentů.

Stránky