Německá výměna z Ebermannstadtu v Praze

Jako každý rok jsme měli možnost zúčastnit se výměnného pobytu s německými studenty z Ebermannstadtu. Jejich návštěva Prahy proběhla v říjnu 2024 a trvala týden. Na ni naváže druhá část v květnu 2025, kdy se my podíváme za nimi do Německa. Dohromady nás bylo 50, a se studenty z Německa dorazil dvoučlenný doprovod. Nás celý týden statečně doprovázely sestra Karin Steinerová a Tereza Dvořáková.

V pondělí 30. 9. dorazil na Náměstí Míru autobus s německými studenty. Nejdříve jsme se ve škole věnovali seznamování, poté jsme zařídili lítačky pro naše partnery a následně se všichni vydali do svých domovů. Další den jsme se společně se studenty dopravili do školy a strávili první hodinu společnými aktivitami. Zbytek dne jsme strávili v normálním vyučovacím režimu a naši němečtí partneři dostali možnost nahlédnout do našich hodin, a poté si také prohlédli celou budovu školy. Po prohlídce se vydali na procházku Prahou a setkali se s námi až odpoledne, kdy jsme je vyzvedli na Václavském náměstí a vyrazili domů.

Ve středu jsme se účastnili vyučování v plném rozsahu, zatímco němečtí kamarádi vyrazili pokračovat v obhlídce pražských památek. Po poledni jsme vyrazili do Holešovic na minigolf, pak jsme se oblékli do gala a vydali se zasvětit naše partnery do české divadelní scény v Národním divadle. Rossiniho opera Lazebník sevillský některé nadchla, jiné poněkud unavila, ale i přesto jsme všichni ve čtvrtek v 7:45 stáli na Hlavním nádraží připraveni užít si den v Kutné Hoře. Tam jsme navštívili muzeum stříbra a někteří nahlédli do chrámu svaté Barbory. Po návratu zpět na Hlavní nádraží jsme jeli rovnou domů.

V pátek se pak němečtí studenti jeli podívat do Národního technického muzea, a po obědě jsme se s nimi setkali před pražskou ZOO, kde jsme strávili příjemné odpoledne. V sobotu se velká většina z nás vydala se svými partnery na výlet k hradu Karlštejn. Měli jsme v plánu desetikilometrový výlet napříč tamními bujnými lesy, ale nakonec jsme se téměř všichni utábořili v kavárnách a obchůdcích ve vesnici pod hradem. Odpoledne si každý užil po svém – někteří například zakončili návštěvu Prahy výletem na laser game v Bohnicích.

V neděli jsme se v 10h naposledy všichni setkali ve třídě, se vším všudy se rozloučili a naši partneři se pak kolem jedenácté hodiny vydali na cestu zpět domů.

Tobiáš Lorenc, 5.A

Střípky ze zpětných vazeb Čechů:

Co si z výměny odnášíte/co vás to naučilo?

• zlepšení mluvy v němčině
  • pracovat s lidmi, které neznám
  • nové vztahy a kontakty
  • co jsou zvyklí Němci jíst a že máme opravdu krásné město
  • pokrok v jazycich, jak v nemeckem, tak v anglickem
  • naučila jsem se za týden spousty německých slov, na které jsem se výměnné partnerky zeptala
  • odnáším si procvičení němčiny, novou kamarádku a krásný společně strávený týden
  • myslím, že jsem si rozhodně rozšířil svoje schopnosti se socializovat a sám jsem viděl spoustu nových míst

Co bys vzkázal/a studentům, kteří se budou výměny účastnit příští rok? Jaká doporučení bys jim dal/a?

• naplánovat si pár týdnů předem co za individuální program se bude dělat
  • Nebát se mluvit v daném jazyce. Zjistit si hodně o výměnném stidentovi dopředu, aby mohl předem připravit program.
  • Trávit co nejvíce času venku (ve městě, v restauraci), ne doma
  • Zvýšit komunikativnost s výměnným studentem
  • Aby si psali s němcema předtím a trochu se seznámili
  • Ať píší svým výměnným partnerům a nebojí se příliš.
  • Aby měli oddělený pokoj od svého Němce pro větší soukromí.
  • Aby si naplánovali program dopředu a dali ho Němcům jako hotovou věc. Trávili jsme hodně času rozhodováním.
  • Povídejte si s německými studenty německy!