Od probuzení k přelomu a rozdělení aneb znát (nejen) novodobé dějiny se vyplatí

Téma: 

Trojice studentů z 8.A dostala po vybojovaném třetím místě v krajském kole Dějepisné soutěže gymnázií ČR a SR (letos zaměřeném na československé dějiny mezi lety 1978 – 1992) příležitost okusit i její úroveň nejvyšší , tedy mezinárodní rozuměj česko-slovenskou. Ve středu 20. listopadu tohoto roku jsme tedy zamířili z hlavního nádraží přímo do Chebu; pod záštitou tamního gymnázia se totiž již po dvacáté osmé v této nejzápadnější metropoli naší vlasti konalo finále dějepisného klání českých a slovenských gymnázií.

Po příjemně stráveném večeru nás čtvrteční ráno nemilosrdně vtáhlo do víru soutěže, která se konala v prostorách chebské pobočky Západočeské univerzity. Spolu s námi třemi a naší třídní a zároveň i dějepisářkou prof. Ginzelovou se soutěže účastnilo z obou zemí dalších 230 nadšených mladých „historiků“ v doprovodu svých pedagogů. Po slavnostním zahájení, kdy zazněly hymny obou států, následovaly krátké projevy „opravdových“ historiků jako Petra Blažka, Viléma Prečana či Jana Rychlíka, velvyslankyně Slovenské republiky v naší zemi a našeho velvyslance na Slovensku, místopředsedy Senátu ČR pana Milana Štěcha a mnoha dalších; přítomni byli také aktéři „tehdejších“ rozuměj předlistopadových, listopadových a polistopadových událostí jak Jan Ruml či Saša Vondra.

Každý účastník soutěže byl odměněn doslova a do písmene „hromadou“ kvalitní odborné historické literatury, kterou sponzorovali mnozí čeští jako i slovenští ústavní činitelé či regionální politici či četná obecní, městská či krajská zastupitelstva. Celé dopoledne a brzké odpoledne se neslo ve znamení kroužkování správných odpovědí, doplňování chybějících jmen, pojmů, názvů..., zkrátka „zavařování“ mozkových závitů přičemž forma jednotlivých zadání byla velmi rozmanitá, např. jednu otázku skrze videozáznam zadával biskup Václav Malý či prezidentka Slovenské republiky paní Zuzana Čaputová.

V celkovém hodnocení jsme se ctí hájili barvy naší školy, neb jsme se umístili kolem poloviny z celkem 75 nejlepších gymnázií z ČR a SR a zejména bychom všem mladším spolužákům chtěli říct následující: před třemi lety, kdy se naše škola této soutěže na krajské úrovni díky naší dějepisářky zúčastnila poprvé za svou historii, nám kromě ní nikdo moc nevěřil, že něco z moderních dějin víme a že škole neuděláme ostudu! Již jako „malí“ kvintáni jsme obstáli se ctí, jako sextáni jsme poskočili o pár míst výše a jako septimáni – světe div – jsme obsadili 3. místo v kraji a „hurá do Chebu“ na mezinárodní finále! Zde jsme zažili něco, co bychom přáli zažít každému: atmosféru vědecké konference, setkání s lidmi, kteří dějiny naší země žili, spoluutvářeli, nebo je zaznamenávají, analyzují a své poznatky předávají dalším generacím a zároveň jakousi slavnost, která se nesla v duchu vzájemného respektu. Velké díky patří hlavnímu pořadateli soutěže Chebskému gymnáziu a zejména tamějšímu učiteli dějepisu a organizátorovi p. Stulákovi. Na tuto událost, která pro nás byla asi první opravdovou akademickou zkušeností budeme vždy rádi vzpomínat, a proto „vy mladší“ poznávejte a zajímejte se o dějiny a převezměte štafetu v soutěži po nás a hlavně se do soutěže přihlaste!!!

Dominika Hadravová, Mikuláš Adam Lorman a Matouš Nermut, VIII.A

a Jana Ginzelová jejich třídní a dějepisářka

Galerie: 
Obrázek k článku Od probuzení k přelomu a rozdělení aneb znát (nejen) novodobé dějiny se vyplatí
Obrázek k článku Od probuzení k přelomu a rozdělení aneb znát (nejen) novodobé dějiny se vyplatí
Obrázek k článku Od probuzení k přelomu a rozdělení aneb znát (nejen) novodobé dějiny se vyplatí
Obrázek k článku Od probuzení k přelomu a rozdělení aneb znát (nejen) novodobé dějiny se vyplatí
Obrázek k článku Od probuzení k přelomu a rozdělení aneb znát (nejen) novodobé dějiny se vyplatí
Obrázek k článku Od probuzení k přelomu a rozdělení aneb znát (nejen) novodobé dějiny se vyplatí
Obrázek k článku Od probuzení k přelomu a rozdělení aneb znát (nejen) novodobé dějiny se vyplatí
Obrázek k článku Od probuzení k přelomu a rozdělení aneb znát (nejen) novodobé dějiny se vyplatí
Obrázek k článku Od probuzení k přelomu a rozdělení aneb znát (nejen) novodobé dějiny se vyplatí
Obrázek k článku Od probuzení k přelomu a rozdělení aneb znát (nejen) novodobé dějiny se vyplatí
Obrázek k článku Od probuzení k přelomu a rozdělení aneb znát (nejen) novodobé dějiny se vyplatí
Obrázek k článku Od probuzení k přelomu a rozdělení aneb znát (nejen) novodobé dějiny se vyplatí