ČJL
CJL zaujímá stěžejní postavení ve výchovně-vzdělávacím procesu. Dobrá úroveň jazykové kultury patří k podstatným znakům absolventa. Jazykové vzdělávání vybavuje žáka takovými znalostmi a dovednostmi, které mu umožňují správně vnímat různá jazyková sdělení, rozumět jim, vhodně se vyjadřovat a účinně se uplatňovat i prosazovat.
Předmět CJL má komplexní charakter, v průběhu výuky se v něm prolínají tři složky:
- jazyková výchova,
- komunikační a slohová výchova,
- literární výchova/literatura.
Usilujeme o to, aby absolvent svůj mateřský jazyk dobře ovládal v mluvené i psané podobě, včetně literárních, historických a kulturních souvislostí, které mu také pomáhají poznat a pochopit společensko-kulturní vývoj a společenskou situaci.
Hodinová dotace CJL se liší podle ročníků a v ročnících se mění vzájemný poměr složek předmětu. V rámci celkové hodinové dotace v ročníku se doporučuje rozdělení:
v primě z celkových 5 hodin:
jazyková výchova 3 (z toho 1 půlená), komunikační a slohová výchova 1, literatura 1;
v sekundě a tercii z celkových 4 hodin:
jazyková výchova 2 (z toho 1 půlená), komunikační a slohová výchova 1, literatura 1;
v kvartě z celkových 3 hodin:
jazyková výchova + komunikační a slohová výchova 1 (výuka probíhá v blocích), literatura 2 (z toho 1 půlená);
v kvintě, sextě a septimě z celkových 4 hodin:
literatura 2 (z toho 1 půlená), jazyková výchova 1, komunikační a slohová výchova 1 půlená;
v oktávě z celkových 4 hodin:
literatura 2 (z toho 1 půlená), jazyková výchova + komunikační a slohová výchova 1 (výuka probíhá v blocích), opakování a příprava k maturitě 1 hodina.
Na nižším gymnáziu se klade důraz na zdokonalení se v písemném projevu, zvláště v nižších třídách, a zvládnutí gramatiky, potřebné k sestavování vlastních textů.
Na vyšším gymnáziu se zdůrazňuje práce s textem a
četbou, schopnost interpretace a zařazení díla do kontextu dobového, uměleckého i autorského, důstojná prezentace, schopnost tvořit vlastní texty.
K aktivitám předmětu patří soutěže, projekty, besedy, návštěvy knihoven, divadelních představení, památek a jiné kulturní akce.
Vzhledem k tomu, že trh se proměňuje, musíme proměňovat podle něj i své materiály. Zhruba ale používáme tyto nebo analogické tituly:
Nižší gymnázium
Jazyk, komunikační a slohová výchova
Styblík, V. – Čechová, M. – Hauser, P. – Hošnová, E.:
Český jazyk pro 6.(-9.) ročník základní školy a pro odpovídající ročník víceletých gymnázií, SPN.
Melichar, J. – Styblík, V.:
Český jazyk, Fortuna.
Literatura
Měchurová, A. – Žáček, J. – Hanzová, M.:
Čítanka pro 6.(-9.) ročník základní školy a primu
víceletého gymnázia, Fragment.
Vyšší gymnázium
Jazyk, komunikační a slohová výchova
Kostečka, J.:
Český jazyk pro 1.(-4.) ročník gymnázií, SPN.
Měchurová, A.:
Jak dobře mluvit a úspěšně jednat, VŠ J. A. Komenského Praha.
Literatura
Martinková, V.: Teorie literatury, Trizonia Praha.
Horáková, M.: Literatura l(-lV), výbor textů, interpretace, literární teorie, Scientia Praha.
Horáková, M. – Kysučan, L.: Literatura l(-lV), výklad, interpretace, literární teorie, Scientia Praha.
Učitelé | Konzultace | |
---|---|---|
Andrea Angelová | angelova@arcig.cz | |
Otakar Hybner | hybner@arcig.cz | Konzultace podle společné domluvy. |
Jan Linka | linka@arcig.cz | |
Martina Moravcová | moravcova@arcig.cz | podle dohody (ne v pondělí) |
Tomáš Matys | matys@arcig.cz | úterý a pátek 13:50–14:35 po předchozí domluvě |
Markéta Ochodková | ochodkova@arcig.cz | pondělí 12:50-13:45, čtvrtek 12:50-13:45, nebo dle domluvy |
Martina Peterková | peterkova@arcig.cz | úterý 13.00 - 15.00 |
Marie Roháčková | rohackova@arcig.cz | dle dohody |